Friends

Monday, October 10

siapa suka soya wajib baca ini

Assalamualaikum penggemar-penggemar soya semua. Hari ni aku nak share sikit lah pengetahuan aku pasal soya ni. Sebenarnya aku ni pon suka gak soya. Dalam bulan lepas je, setiap hari wajib aku beli air soya yang kotak besar tuu. Kalau share ramai-ramai takpa jugak, ni sekotak besar tu aku telan sorang-sorang woh. Dasat tak aku?? Dasat kan.. Dasat kan.. Hikhikhik*gelak gedik*


Dalam tempoh duk telan air soya lepas sekotak, sekotak tu, terpikir gak aku - "takpe ke minum soya hari-hari ni..?" Ye la memang la kita duk dengar yang soya ni bagus untuk kesihatan kita. Tinggi protien lah apa lah, tapi kalau dah hari-hari minum, minum tu pulak bukan sikit-sikit minum, tak ke nanti dari baik untuk kesihatan, jadi kot lain pulak. Naya.




So aku pun google lah sikit pasal soya ni, banyak blog/website cakap yang khasiat soya yang digembar-gembur tu sebenarnya tak betul pun, semua tu agenda Barat semata (sebab USA pengeluar soya terbesar dunia) Pui pentipu! One of blog yang cakap macam tu blog ni.


Dan kalau korang boleh baca kat blog tu dia cakap soya ni banyak keburukan sebenarnya especially untuk pompuan-pompuan macam kita ni. Antara keburukan soya, boleh tingkatkan risiko kanser, boleh akibat kan nyanyuk, melembabkan minda, pastu ada banyak lah lagi keburukan soya ni, korang buka, korang bacalah sendirik kat situ ada banyak lagi keburukan soya yang di list kan kat situ. Naik seram aku baca +_+




Sekarang ni aku tepaksa slow kan minum soya :'(





i <3 soya


12 comments:

picairin said...

kan dh cakap...=D

amirnawawi said...

nak minum tuh boleh tapi jangan la banyak2..

Azzah said...

sama jugak dulu suka minum soya.bila dah tau cam ni,dah mula kurangkan minum soya

sherotpetot said...

@picairin
yo la.. tu yg laju2 google tu. hee

sherotpetot said...

@amirnawawi
betol2. makan apa pon semua kena bepada2 ^_^

sherotpetot said...

@Azzah
tu lah, saya pun dalam usaha nak kurangkn minum soya ni :p

Razman Kamarudin said...

org yg de masalah saraf pun xleh minum soya...

Nur Syahida said...

haa betol tu...ada dgr jugak pasai ni

sherotpetot said...

@Razman Kamarudin
thx for info =)

sherotpetot said...

@Nur Syahida
Haaa kann.. takleh minum soya banyak2 dah. sikit2 boleh =)

sherotpetot said...

@Fara
Saya ada sorang kawan, mak dia time ngandungkan dia dulu memang suka minum soya. dan memang nampak la beza dia dengan adik beradik dia yang lain sebab dia sorang2 je putih melepak. Tapi. tapi. doktor cakap kulit muka dia tak sehat. Pantang kena cahaya matahari,muka dia dah merah pastu rasa panas kemain. Sekarang tepaksa makan ubat ngan bawak payung gi mana-mana pon. Kesian. So, nak anak kulit putih melepak or nak anak kulit sihat berseri?
Renung-renung kan~~~ Theee =p

.::: Princess MOMOY :::. said...

baik mium air putih byk2 dear =)